Jdi na obsah Jdi na menu
 


krátký popis a něco o filmu

19. 1. 2007





Motto
Přežila svou smrt ve svatební den i čtyři roky kómatu. „Nevěsta“ se vydává završit krvavou pomstu.

Krátký popis
Svatební obřad bývalé členky Komanda zmijí - zabijáků, Černé Mamby, změnil její pomstychtivý           ex-milenec Bill s bývalými kumpány v krvavý masakr. Těhotná Nevěsta však kulku vpálenou do hlavy přežila: po čtyřech letech strávených v kómatu procitla a vydala se na cestu pomsty. Už zlikvidovala první dvě položky na svém seznamu smrti - O-Ren Ishii zvanou Korálovec a Vernitu Green - Smrtonoše. Zbývá jí však zabít ještě Elle Driver přezdívanou Kalifornský horský had, Budda zvaného Chřestýš a samozř;ejmě bývalého šéfa, milence a otce jejího dítěte - Billa. Ti tři však už vědí, co jim hrozí - a myslí si, že jsou na to připraveni.

O filmu
Strhující dvoudílný příběh o nelítostné pomstě Quentina Tarantina je vyprávěn - jak je zvykem režiséra Gaunerů, Pulp Fiction - historek z podsvětí a Jackie Brownové - na přeskáčku. V prvním dílu, který měl v českých kinech premiéru 10. října loňského roku a který se setkal s mimořádným diváckým ohlasem, jsme se nejprve stali svědky likvidace druhé položky hrdinčina seznamu smrti - Vernity Green - v jejím předměstském domě v Pasadeně. Nelítostná Nevěsta bývalou kolegyni, která žije normální život pod jménem Jean Bellová, zabije před očima její čtyřleté dcerky.

Potom se vyprávění vrátilo k první osobě na seznamu - O-Ren Ishii, které Bill rok po Nevěstině "smrti" dopomohl k postu královny tokijského podsvětí. Nevěsta nejprve na japonském ostrově Okinawa vyhledala bývalého výrobce samurajských mečů Hattoriho Hanza a přesvědčila ho, aby vykoval zbraň, která by byla hodna její pomsty. Pod vedením mistra bojových umění Pei Meiho absolvovala náročný výcvik (který tvoří dů;ležitou součást Kill Bill 2) a v Tokiu v luxusní restauraci Dům modrých listů vyhledala svou protivnici. Nejprve zmasakrovala členy jejího gangu včetně mladičké osobní strážkyně Gogo Jubari a plešatého velitele gangsterčiny osobní stráže Johnnyho Mo. O-Ren pak porazí v souboji v zasněžené japonské zahradě. Zmrzačí O-Reninu právničku a přítelkyni Sofii Fatale a donutí ji prozradit, kde se skrývají ostatní členové Komanda. Sama však netuší, že její ztracené dítě žije - a že to naopak velmi dobře ví její nepřítel číslo 1 - Bill.



Nevěsě zbývá zabít ještě Elle Driver, Budda a samozřemě Billa. Ti tři vš ak už tuší, co jim hrozí - a myslí si, že jsou na to připraveni ...

Druhá část mistrovského akčního hitu Quentina Tarantina líčí další osudy odhodlané Nevěsty a vyvrcholení její pomsty. Zbývá toho ještě spoustu dopovědět a objasnit: Co se vlastně stalo v kostele v texaském El Pasu? A proč se to stalo? Jak to bylo s varhaníkem, kterého hraje Tarantinův oblíbený herec Samuel L. Jackson? Žije skutečně dcera, již Nevěsta považovala za mrtvou a o jejíž existenci se ve finále prvního filmu dozvíme od Billa? Jakým výcvikem prošla hrdinka v Japonsku? A jak se vlastně ve skutečnosti jmenuje?
Ale přdevším: dokáže Nevěsta naplnit svou krvavou pomstu tak, jak si naplánovala?

Také ve filmu Kill Bill 2, který nás spolu s Nevěstou zavádí do čínského Pekingu a do Mexika, Tarantino efektně střídá vypravěčské styly a nevzdává se své záliby v mísení příčin a následků, vyprávění příběhů uvnitř příběhu i pěhazování časových rovin, jež dovedl k mistrovství ve svých předchozích filmech. Vyprávění je - jak je Tarantinovým zvykem - členěno do kapitol: tentokrát je jich deset, př;ičemž každá popisuje jednu část Nevěstiny pomsty odehrávající se v určitém žánrovém stylu a prostředí a směřující k určitému z pětice protivníků. ("Chtěl jsem, aby to vypadalo, jako by se má hrdinka pohybovala jakoby v multiplexu, kde se promítají filmy mých oblíbených žánrů," podotkl k tomu reřisér.)

Quentin Tarantino na podzim loňského roku oslavil filmem Kill Bill fantastický comeback po šesti letech nepřítomnosti. Vrátil se na scénu snímkem, jejž anoncoval jako "nejlepší akční film dob". Akční přběh pomsty nese kupředu ženská hrdinka v podání Umy Thurman, která excelovala už v režisérově mistrovském morytátu Pulp Fiction - historky z podsvětí, jenž získal před devíti lety sedm oscarových nominací a Tarantinovi Oscara a Zlatý globus za scénář. Vedle Umy Thurman, jejíž herecký talent a charismatická krása z ní v jejích třiatřiceti letech dělají jednu z nejpřitažlivějších hvězd Hollywoodu, se ve filmu Kill Bill objeví i další herci, se kterými Quentin Tarantino spolupracoval už dříve: Michael Madsen (Gauneři) v roli Billova bratra Budda a v čestné menší roli varhaníka na svatbě i Samuel L. Jackson (Pulp Fiction - historky z podsvětí, Jackie Brownová).
Ve snímku, který spojuje specifický tarantinovský vypravěčský styl s klasickými asijskými kung-fu filmy ze 70. let a italským spaghetti westernem, se v titulní roli Nevěstina největšího protivníka objeví legendární David Carradine (který patří k průkopníkům hollywoodských snímků s bojovým uměním).
V Kill Bill 2 dostává konečně příležitost i postava, která se v první části jen mihla - jednooká Elle Driver v podání Daryl Hannah (Blade Runner, 1982, Žbluňk! - Splash, 1984). Konečně se objevuje i legendární asijská akvizice, čili herecký veterán Gordon Liu coby 150 let starý mistr kung-fu Pei Mei, u kterého hrdinka v pokojném prostředí starobylého buddhistického kláštera tříbí své zabijácké schopnosti. V první části si Gordon Liu zahrál plešatého velitele gangsterčiny osobní stráže Johnnyho Mo.

Tarantino, považovaný za "první skutečnou rockovou hvězdu mezi režiséry", se naposled představil krimi Jackie Brownová, kterou sice část publika nadchl (a kterou na svou stranu strhl i řadu svých dosavadních kritiků), mnohé své obdivovatele však zklamal, protože od něj očekávali další střelhbité vyprávěný krvavý morytát ve stylu Pulp fiction - historek z podsvětí. První díl Kill Bill vyšel vstříc právě těmto touhám Tarantinových fanoušků a Kill Bill 2 potvrzuje, že Tarantino se vrátil ve své nejlepší formě.

Scénář Kill Bill psal autor čtyři roky, paralelně s jiným textem - ambiciózním dramatem z druhé světové války Inglorious Bastards, které nyní čeká na realizaci a které je prý variací na jeho oblíbený spaghetti-western Sergia Leoneho Hodný, zlý a ošklivý, situovaným ovšem do okupované Francie. Po úspěšném uvedení první části se další zkouškou divácké trpělivosti se stal Kill Bill 2, jehož premiéra se měla původně konat už v březnu 2004, ale nakonec byla posunuta, protože Tarantino se na druhém dílu rozhodl ještě pracovat.
I tentokrát se Quentin Tarantino, jehož předchozí filmy Gauneři (1992), Pulp Fiction - historky z podsvětí (1994) a Jackie Brownová (1997) byly některými kritiky spojovány se samoúčelnou estetizací násilí, opírá o akci jako o důležitý prvek vyprávění. Už první část však tyto obavy beze zbytku vyvrátila: násilí je tu natolik stylizované, že se proti němu očekávaná vlna odporu vůbec nezvedla.

Autenticitu svého pojetí Tarantino, který odjakživa patří k velkým ctitelům tohoto druhu kinematografie, ještě umocnil nápadem natáčet (vedle USA, Mexika a Japonska) přímo ve filmových studiích v Pekingu. Právě zde vznikaly dnes už kultovní bojové snímky a právě zde sídlí největší žánroví odborníci využívající jedinečných kaskadérských a trikových metod. Zatímco Hollywood využívá v akčních scénách stále častěji digitálních technologií, novému filmu, který se natáčel devět měsíců, mimořádnou dávku opravdovosti zajišťuje podle jeho autora právě čínská "ruční" práce.

Skutečnou zárukou kvality a umělecké působivosti bojových scén se stala účast muže, který je ve svém oboru legendou, choreografa Yuena Woo-pinga. Osmapadesátiletý specialista v posledních letech pracuje především v Hollywoodu, který uchvátila možnost využít prvky z asijských filmů wuxia. U Kill Bill se postaral o mimořádně důkladný výcvik jak specializovaných kaskadérů, tak "normálních" herců (včetně těch, kteří dosud neměli s kung-fu žádné větší zkušenosti).

Po tři měsíce, pět dní v týdnu, osm hodin denně, se i hvězda velikosti Umy Thurman podrobovala prakticky stejným procedurám jako řada "bezejmenných" členů hereckého štábu, jen s ještě větší zodpovědností a přísností. Její Nevěsta totiž do vyprávění přichází už jako špičková profesionální vražedkyně, která své schopnosti ještě vytříbí pod dohledem mýtického mistra kung-fu Pei Meiho v podání Gordona Liu. (Drobným gagem je skutečnost, že čínského hereckého veterána do angličtiny nadaboval sám Quentin Tarantino, který tak učinil zadost svému zvyku objevit se osobně v každém svém filmu).

Zatímco v prvním dílu můžeme vystopovat přdevším japonský vliv, Kill Bill 2 díky postavě Pei Meiho odkazuje k čínskému prostředí. Štáb strávil týden vysilujícím natáčením scén v buddhistickém chrámu, kde probíhá Nevěstin výcvik. Každý den museli všichni zdolávat 240 metrů dlouhé strmé schodiště na východním úbočí hory Miao Gao. Výsledný efekt však podle filmařů za tu námahu rozhodně stál.

Přestože scénář byl (jako u Tarantina vždycky) pozoruhodný sám o sobě, o výsledné podobé obou dílů Kill Bill rozhodla samozřejmě realizace. Akční scény vyžadovaly od režiséra i všech členů štábu nápaditost a absolutní přesnost. Protože Tarantino odmítl berličku digitálních efektů, bylo nutné všechny náročné scény předem pečlivě připravit a pak je maximálně pečlivě realizovat. Napravovat to, co se nepovedlo, ve střižně, nepřipadalo v úvahu, přestože střih hotového materiálu trval celé tři měsíce. Právě zde ovšem došlo k možná největšímu překvapení spojenému se vznikem filmu: zkušený a obávaný Harvey Weinstein, který se svým bratrem Bobem stojí v čele společnosti, patří k producentům uplatňujícím u vznikajících projektů právo veta (např. s Martinem Scorsesem svedl otevřenou válku o konečnou podobu jeho Gangů New Yorku. Po předváděčce nahrubo sestříhaného materiálu filmu Kill Bill však Weinstein Tarantinovi sám nabídl, aby se neomezoval a nezbavoval se některých scén jen proto, aby se vešel do původně naplánované metráže jednoho celovečerního filmu.

Kill Bill se tak v rámci současné mainstreamové kinematografie stal unikátním dvoudílným projektem, který si užel pů;vodní rozpočet 55 milionů dolarů, plánovaným s představou jediného snímku. Tento vývoj událostí zatlačil do pozadí i původní Tarantinův nápad uělat zvláštní sestřih pro japonské publikum, opatř;ený např;. zcela odlišným začátkem. Projekt Kill Bill nabízí dva rovnoprávné filmy, napínající trpělivost publika celých šest měsíců, které uplynuly mezi premiérami obou částí. Je totiž nejen velkou podívanou, ale i příběhem, který nekalkuluje s přímočarými, očekávanými pointami, ale který v sobě, jako všechny taratinovské příbřhy, skrývá tajemství.

O to, aby Kill Bill na plátně naplnil představy Quentina Tarantina o velkolepé podívané, se postaral rozměrný štáb profesionálů. Vizuální stránku, v níž hraje důležitou roli nejen dokonalé nasnímání akčních scén, ale i stylová proměnlivost, měl na starosti kameraman Robert Richardson, jehož práci jsme naposled mohli obdivovat v kostýmním dobrodružství Čtyři pírka - zkouška cti. Oblíbený spolupracovník režiséra Olivera Stonea má na svém kontě vedle Stoneova dramatu JFK, za něž získal Oscra, i jeho Takové normální zabijáky, kteří vznikli v roce 1994 podle Tarantinova scénáře. Richardsonova filmografie však naznačuje, že tento tvárný umělec, který získal oscarové nominace za filmy Četa, Narozen 4. července a Sníh padá na cedry, vyhovuje i originální obraznosti Martina Scorseseho či baladickému stylu Roberta Redforda. Výprava filmu je dílem tandemu David Wasco - Yohei Taneda, př;ičemž Wasco patří k Tarantinovým spolupracovníkům už od roku 1992, kdy se podílel na jeho debutu Gauneři. Podepsán je i pod filmem Pulp fiction - historky z podsvětí a pod Jackií Brownovou. Na svém kontě má však i katastrofický thriller Twister, snímek Tarantinova přítele a kolegy Rogera Avaryho Zabít Zoe, romantickou komedii Nahoru, dolů či thriller Poslední loupež.

Nováčky v tarantinovském týmu jsou naopak kostýmní výtvarnice Catherine Marie Thomas a Kumiko Ogawa, které našly oporu v autorovi výpravy Danielu Bradfordovi, který se podílel už na Pulp fiction - historkách z podsvětí a Jackii Brownové. Masky jsou dílem Jakea Garbera, jednoho z nejzkušenějších "comicsových" profesionálů (mj. televizní seriály Povídky z krypty, Akta X, Star Trek: Hluboký vesmír 9, filmy Super Mario Bros. - 1993, Hulk - 2003, Hellboy - 2004). Garber se podílel i na válečném spektáklu Michaela Baye Pearl Harbor (2001) nebo na Spielbergově sci-fi Minority Report (2002). Umělecké maskérské detaily ve filmu jsou ovšem dílem Heby Thorisdottirové, která utvářela v televizním seriálu i ve filmu Twin Peaks mystickou atmosféru á la David Lynch.

Náročného úkolu utřídit spolu s režisérem natočený materiál a dát mu definitivní podobu se ujala zkušená střihačka Sally Menke, která pracovala už na Gaunerech, Pulp fiction - historkách z podsvětí (za něž získala nominaci na Oscara a cenu BAFTA), Jackie Brownové a Tarantinově povídce z filmu Čtyři pokoje. Na svém kontě má tato profesionálka s mimořádným smyslem pro rytmickou zkratku i drama Nebe a země (1993) Olivera Stonea, na němž spolupracoval i kameraman Robert Richardson.


 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář